Nincs olyan, hogy DNS gyakorlat!

2020.09.25

Egy újabb fordítás a Dinamikus Neuromuszkuláris Stabilizáció (DNS) témaköréből.

Hans Lindgren:

Nincs olyan, hogy DNS gyakorlat!

A DNS rendszerének oktatása közben gyakran megkapjuk a kérdést, hogy hol lehet fellelni a DNS gyakorlatokat, és hallunk történeteket, melyben egyesek DNS feladatokat gyakorolnak.

Egyvalamit tisztázzunk az elején: nincs olyan, hogy DNS gyakorlat, DE minden gyakorlat lehet DNS gyakorlat.

A helyes kivitelezés az, ami bármely gyakorlatot DNS gyakorlattá tesz. Ennek köszönhetően, ha valaki a DNS rendszerében szeretne edzeni, azt mindig egy DNS terapeuta felügyelete mellett kell tennie.

A DNS rendszere olyan elveken alapul, melyek a mozgást funkcionálissá teszik.

A DNS alapelvei:

1. Minden a törzs stabilizálásával kezdődik, mely függ a helyes légzéstől és a hasűri nyomás kontrollálásától. A törzs stabilizálása megelőz minden más mozgást!

2. Ízületi centralizáció jelenti az ízület helyzetét, melyben a legnagyobb terhelést képes elviselni az ízületet támasztó struktúrák legkisebb feszülése mellett. A centralizáció egy tartomány, nem egy mozdulatlan, statikus pozíció.

3. A testtartás egy dinamikus állapot, és így kell kezelnünk az azt ért gravitációs erőket is. Jó testtartást centralizált ízületek mellett érhetünk el. Minden mozdulat különböző testtartások sorozatából áll.

4. A talajjal való kontaktus jelenti magát a támogatást, a stabil alapot a különböző helyzetekben, a maximális erőátvitel érdekében ennek az alátámasztásnak is centralizáltnak kell lennie.

5. A gerinc elongációja (megnyújtása) egy koncepció, mely elősegíti a gerinc szegmentumai (szakaszai) közt a stabilitás és mobilitás kontrollját.

6. A DNS a fejlődés kineziológiájából építkezik, és az egészséges csecsemők veleszületett pozícióit és mozgásmintáit veszi a funkcionális mozgások alapjául.

7. A csecsemők fejlődése során minden pozíciónak speciális szerepe van az ízületek fejlődése és azok optimális stabilizálása szempontjából. Ha egy felnőttet helyezünk ezekbe a bizonyos pozíciókba, ugyanazok a stabilizációs minták aktivizálódnak, ha feltételezzük a centralizált ízületi pozíciókat.

8. Minden gyakorlatnak, edzésnek a funkcionális kapacitásunkon belül kell lennie.

Funkcionális kapacitás:

- Határérték, mikor még képesek vagyunk a centralizált ízületi pozíciókra mozgás közben.

- Különböző változóktól függ: ellenállás, sebesség, idő, mozgástartomány.

- Az edzés fő célja a funkcionális kapacitás növelése kell, hogy legyen. Ezt elérhetjük, ha a határértékhez közel gyakorlunk, de azt nem lépjük át. A mozgásminőség ellenőrzése ebből a szempontból kritikus!

A DNS rendszer célja, hogy aktiválja az ízületek mély stabilizáló rendszerét, mely lehetővé teszi az ízületi centralizációt, és hogy a nagyobb izmok hasznos munkát tudjanak végezni, mozgásokat hozzanak létre ahelyett, hogy járulékos izmokként a stabilizálásban kellene részt venniük.

Ezt szemléltethetjük a csípőízületen keresztül. Ha a mély stabilizátorok (m. gemellus superior et inferior, m. obturator internus et externus, melyek a csípő forgatását fékezik) nem látják el maximálisan a feladatukat, akkor a nagyobb izmoknak kell ebben részt venniük, és gyakran terhelődnek túl egy olyan munka miatt, melyben nem is kellene akkora feladatot vállalniuk. A közelítő izmok (adductorok), a farizmok (gluteusok) és a térdhajlítók (hamstringek) problémái jó példák erre, ugyanúgy, mint a csökkent izolált mozgások a csípőben és az ízület túlterheléses panaszai. A mély stabilizátorok úgy működnek, mint az ajtók zsanérjai: ha a zsanérok nem funkcionálnak jól, az ajtót nem tudjuk normálisan becsukni, illetve nyitni.

A DNS azt is megtanítja, hogy minden mozdulat teljes testet igénylő mozdulat, ahol több ízület bevonásával továbbítjuk az erőt. Ugyanígy dolgoznak az izmok is, miközben a talajtól a végtagok felé irányítják az erőt a stabil törzsön keresztül. Erre jó példa lehet egy dobóatléta, akit megtanítanak arra, hogyan hangolja össze a dobó kart az ellentétes oldali váll és csípő rotációjával megfelelő lábtámasz mellett, annak érdekében, hogy a dobó kar vállízületében minél kisebb legyen a nyíróerő.

A DNS edzést három szintre lehet osztani:

1. Pozíciók: törzs stabilizálás és centralizált pozíciók statikus helyzetekben.

2. Mozgások a pozíciókon belül: törzs stabilizálás és és az ízületek centralizált helyzete végtag mozgásokkal- a centralizált pozíciók fontosak a támasztó- és a mozgó ízületek esetében is.

3. Átmenetek: mozgás egyik helyzetből a másikba, végig fenntartva a megfelelő ízületi pozíciókat és a stabil törzset.

A pozíciók és mozdulatok, melyeket a DNS rendszerében oktatunk, csak a kezdet. Minél képzettebb lesz a DNS terapeuta, annál több pozíciót és mozgást képes beemelni a kezelések és edzések alkalmával.

A DNS egy rendszer, mely a diszfunkcionális mozgásminták megfigyelésén és azok korrekcióján alapul. Minél jobbak leszünk a mozgásminták megfigyelésében, annál kevésbé kell a funkcionális tesztekre hagyatkoznunk.

Minden teszt egy gyakorlat és minden gyakorlat egy teszt.


Forrás: https://www.hanslindgren.com/blog/there-are-no-dns-exercises/