Mechanikai Diagnózis és Terápia: a McKenzie-módszer

2020.05.05

Az MDT Robin McKenzie (1931-2013) új-zélandi gyógytornász nevéhez fűződik. A gerinc és a végtagok mechanikai eltérésből adódó problémák vizsgálatából és kezeléséből álló, egyedi módszer.

A módszer alapos kikérdezéssel, anamnézis felvételével, mozgásvizsgálattal kezdődik. Ehhez a terapeuták egy egységesített vizsgálati lapot használnak. Az első alkalom meghaladhatja a 45 percet is a mindenre kitérő vizsgálat miatt. A vizsgálatok és kezelés egyik alapja a páciens ismételt mozgásokra adott reakciói. A terapeuta ezek alapján, illetve az alapos kikérdezés során adott válaszok segítségével próbálja kiértékelni a reakciókat. Ilyen vizsgálat például a mindenki által ismert kobra gyakorlat. Sokan sajnos ezzel az egy gyakorlattal azonosítják a Módszert. Számos irányban és erővel végzett vizsgálat és gyakorlat van, melyek közül a terapeutának azt az egy, esetenként kettő gyakorlatot kell választania, amelyik az adott szituációban az optimális. A páciens állapotától, és az adott reakcióktól függően a megadott gyakorlatot kell végeznie a nap során többször. Az esetek nagy részében egy adott irányban történő ismételt mozgásról van szó. Ha valaki ezt naponta kétszer, reggel és este végzi, az esély a reakciók kiértékelésére a módszer által drasztikusan csökken. Általánosságban véve kétóránként 10-15 ismétlés az adott gyakorlatból elegendő lehet, hogy a terapeuta és páciens is jó eséllyel pozitív irányba haladjon a módszer segítségével. A mechanikai elváltozások ismételt mozgásokra adott reakciója dinamikusan változhat. Akár 24 órán belül is javulhat a páciens állapota olyan mértékben (fájdalom, mozgástartomány), hogy kontrollvizsgálat során már egy másik gyakorlatot kaphat. A kezelések elején érdemes lehet tehát akár naponta, kétnaponta konzultálni a terapeutával. Fontos, hogy a páciens aktív résztvevője a kezelésnek. Nagyobb az esély a sikerre, ha pontosan betartja a terapeuta instrukcióit, figyeli a gyakorlatra adott reakciókat. Fontos, hogy más tornagyakorlatokat, kezeléseket az MDT alkalmazása közben ne kapjon, mert ezek hátráltatják a kiértékelést.

Sok esetben a módszerrel kezelt páciens az első alkalommal kissé elégedetlennek tűnik, hiszen az átlagemberek körében a McKenzie-torna egy gyakorlatsorral egyenlő, melyet a terapeuta betanít. A Mechanikai Diagnózis és Terápia ennél kicsit bonyolultabb módszer. Egy szeget a falba a legegyszerűbb módon verünk be (leginkább egyféleképpen, kalapáccsal), miért is akarnánk különféle praktikákat alkalmazni, ha van egy jól bevált mozdulatunk erre. Ugyanez a helyzet a McKenzie-módszerrel is. Nem ad különböző gyakorlatsorokat, egy bizonyos irányra fókuszál, mely pozitívan hat a panaszra.

Az MDT során a terapeuta az esetek legnagyobb százalékában nem foglalkozik a képalkotó eljárásokkal, nincs szüksége különböző felvételekre ahhoz, hogy a vizsgálatot és a kezelést elvégezze, és azt kiértékelje. A terapeutát a reakciók érdeklik, ezek határozzák meg a kezelés menetét. A képalkotó eljárások a legtöbb esetben nem adnak biztos képet a fájdalom valós okáról. Mutathat az MRI felvétel porckorongkiboltosulást, attól még nem biztos, hogy az okozza a panaszt. Beidegzéssel rendelkező struktúrák, melyekből a fájdalom eredhet:

- a zygapophysealis és a sacroiliacalis ízület tokja

- az intervertebrállis discus külső része

- az interspinalis és a longitudinalis szalagok

- a csigolyatestek

- a dura mater

- az ideggyök hüvelye

- az idegek kötőszövetes részei

- a gerinccsatorna vérerei

- a lokális izmok

- fascia

Miután megszűnt a fő panasz, fontos a betegoktatás. Fel kell világosítani a pácienst, hogy jobb a bajt megelőzni, hiszen ha életvitelén semmit nem változtat, szinte garantálható egy újabb hasonló, vagy akár súlyosabb sérülés is. Ideális esetben a megfelelő törzskontroll, törzserő kialakítása prioritást élvez bármely más aktivitással szemben. Ezután következhet preventív céllal végzett erőedzés, kettlebell alapgyakorlatok elsajátítása, vagy akár pár saját súlyos gyakorlat, melyekkel a páciens karban tudja tartani magát. Ezek mindegyike szakembert igényel, önállóan, internetről ellesett videókból sok jó nem származhat.