Manuálterápia, vagy funkcionális gyakorlatok?

2021.04.05

Hans Lindgren DC, DNS terapeuta

Az utóbbi időben megnőtt a manuálterápia kritikusainak száma, némelyikük elég agresszív. Sokan kijelentették, hogy ha a terapeuta lefektet téged a kezelőágyra, akkor a kezelés idejétmúlt és nem effektív. Ehelyett a funkcionális gyakorlatokat helyezték előtérbe, mint a legjobb megoldást mindenfajta fájdalomra. A hangos kritikák közt többen kijelentették, hogy "a derék nem állhat be" és "a csigolyák nem képesek egymáson elcsúszni", szóval ennek tükrében a manuálterápia nem lehet hatásos.

Először is szeretnék mindenkit megnyugtatni, aki manuálterápiát alkalmaz azért, hogy csökkentse a páciensek fájdalmát, hogy semmi rossz nincs abban, amit csinál.

Nézzük meg a funkcionális gyakorlatok koncepcióját.

Mit nevezünk funkcionális gyakorlatnak?

Funkcionálisnak nevezünk minden olyan mozdulatot, mely centralizált helyzetben lévő ízületek mellett jön létre, és ez a centralizált ízületi pozíció az egész mozgás alatt fennáll. Ezt funkcionális stabilitásnak is hívjuk.

Az ízületi centralizáció az a pozíció, melyben az ízfelszínek a legnagyobb felületen találkoznak, és ennek köszönhetően a legnagyobb terhelést képesek elviselni anélkül, hogy a támasztó képletek bármelyike is sérülne.

Az ízületi centralizáció egy agyunk által irányított program, ezért a funkcionális edzés nem egyszerűen pár funkcionális gyakorlat elvégzését jelenti, hanem a centralizált ízületi pozíciók fenntartása és kontrollja adott gyakorlatok során. Ezért ránézésre könnyen eldönthetjük egy gyakorlatról, hogy az éppen funkcionális, vagy sem.

A manuálterápia, ha jól kivitelezik, gyakran a leggyorsabb módja, hogy a páciens megszabaduljon a fájdalmától. Majdhogynem lehetetlen felmérni egy páciens funkcionális mozgásmintáit, ha fájdalmai vannak. A fájdalom gyakran torzítja a mozgásmintákat, és nem enged egy pontos kivitelezést. Hogy nézne ki valakinél a guggolás mozgásmintája akut derékfájdalomban? És ha ez a személy nem tud jól guggolni, mi lehet az ésszerűbb megoldás: meg kell tanítani neki a helyes mozgásmintát, miközben fájdalmai vannak, vagy okosabb megoldás lehet, ha előbb elmulasztjuk a fájdalmakat, és utána vizsgáljuk a mozgásmintát?

Egy jól felépített mozgásprogram nagyon hatásos lehet akut fájdalmak során, de miután elmúltak a panaszok, a funkcionális mozgásminták vizsgálata nagyon fontos!

A kérdésre, hogy a manuálterápiát, vagy a funkcionális gyakorlatokat helyezzük-e előtérbe a válasz, hogy a kettő kezelési forma megfelelő arányú kombinációja mindkettő felett áll!

Semmi rossz nincs a manuálterápiával, ha a megfelelő funkcionális gyakorlatokkal kombináljuk. A manuálterápia önmagában sokszor nem elég ahhoz, hogy a páciens másként kezdjen mozogni. A legnagyobb része azoknak, akik a fájdalom miatt segítségre szorulnak, nem mozog jól. Tehát ha nem javítunk a mozgásmintáikon, nem is számíthatunk tartós eredményre.

A válasz a nagyszámú derékproblémával rendelkező populációra nem a még több, vagy éppen még jobb kezelésekben keresendő, hanem egy szemléletben, melyben a páciensek megtanulják, hogyan vigyázzanak magukra annak érdekében, hogy megelőzzék a fájdalmakat.

A manuálterápiára (és esetenként a sebészi beavatkozásokra) mindig lesz kereslet, de ez nem lehet maga a cél/megoldás.

A prevenció sokkal jobb, mint a kezelés!

Nem lenne nagyszerű egy tanulmány, melyben összevetik a manuálterápia és a funkcionális gyakorlatok hatásait? És képzeljünk el még egy harmadik csoportot, mely a kettő kombinációjából áll: manuálterápia, hogy a lehető leghamarabb megszüntessük a fájdalmakat, majd tesztelni és megtanítani a legfontosabb funkcionális mozgásmintákat. Lefogadom, hogy pár hónap elteltével a csoport, melyik csak manuálterápiában részesült, még mindig minden második héten látogatná a terapeutáját, míg a funkcionális csoportnak még mindig nehézségei lennének bizonyos gyakorlatokkal. Eközben a vegyes csoport guggolásokat, vagy éppen emeléseket végezne az edzőteremben.

A jövő terapeutája rendkívül hatékony manuális technikákkal rendelkezik, emellett képes felmérni és javítani a páciens mozgásán jól megválasztott funkcionális gyakorlatokkal.

Forrás: https://www.hanslindgren.com/blog/manual-therapy-or-functional-exercises/